Урок природознавства 3 клас "Грунт. Значення грунту. Охорона грунтів."

                                              

                                        Чортківська  ЗОШ І-ІІІ ст.№2






               Я і Україна. Природознавство
                                     3 клас

              Значення ґрунту в природі і для людей.
                               Охорона ґрунту.




                                                       

.



                                                                                        
                                                                                          Вчитель
                                                                                          Починок
                                                                                  Марія Казимирівна







                                          

.

Тема:  Значення ґрунту в природі і для людей. Охорона ґрунту.

Мета: формувати уявлення про значення ґрунтів в природі та значення його для людей,  про шляхи забруднення і руйнування ґрунту, про охорону і збереження ґрунту, формувати вміння робити висновки, встановлювати взаємозв'язки і залежності в природі;  розвивати загальнонавчальні уміння учнів, сприяти накопиченню досвіду особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства .
Виховувати бережливе ставлення до землі, прагнення охороняти і шанувати її.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійне обладнання, інтерактивна дошка, презентація, підручник,  зошит, зразки ґрунту, таблиці,  картка « Охороняй ґрунт», зображення рослин, тварин, людей, модель рефлексії « Захист ґрунту та підвищення його родючості».







-          1 -

I.                   Організація класу до уроку.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай усміхаються діти щодня!
Кожній людині щастя бажаємо!
Зичим любов і добро посилаємо!
-          Подаруємо щиру посмішку гостям. Привітаємося.
                                                   (Слайд 1)
-         Девіз нашого уроку:
 Все на Землі має одну колиску,  імя якій – природа.
-          Як ви розумієте ці слова?
                           (Слайд 2)

А тепер сідайте, діти.                      
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно піднімати.


I.                               Фенологічні спостереження
Виступають учні групи «Синоптики»
Учень – синоптик. Вітаю усіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні . Зараз пізня осінь. Листопад – останній місяць осені. Знижується температура повітря. Похмурий він та сірий! Полинули пташки у вирій. Мовчить  діброва, мов німа, вже наближається зима.   Все частіше сірі хмари затягують небо, яке плаче холодним  дощем. 
                                     ( Слайд 3 )
Отже сьогодні ... Стан неба …,  температура повітря … градусів…. опади – не передбачаються (у вигляді дощу). (Робота в календарі спостережень).
А у нашому класі - опади переважно у вигляді гарних оцінок.
З вами були  синоптики 3-Б класу. 
                                     ( Слайд 4 )
                                                                -2-

                  Вчитель: 
Дякуємо синоптикам. Продовжуйте вести спостереження за змінами у природі.
За прогнозами синоптиків у класі очікуються опади у вигляді гарних оцінок.  Тож доброго настрою, повноцінної праці  на уроці. І пропоную  думати ….. діяти …, сперечатись … - це для всіх обов’язково!
Перше завдання, яке дає змогу отримати бажану оцінку – перевірка д/з.


II.                Перевірка домашнього завдання
-          Виступають учні групи «Дослідники».
1.      Сторінками фотоальбому (на столах такі ж картинки).
                                      ( Слайд 5 )
     1 учень.  Грунт – це верхній шар землі, на якому ростуть рослини. Грунт, в якому багато перегною, називається чорноземом. Перегній утворюється внаслідок відмирання решток рослин і тварин.
До складу такого грунту входять повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі. Рослини живляться мінеральними солями.

     2 учень.  Чорноземи мають властивості пропускати воду, утримувати воду. Вони родючі. Тому на чорноземах  вирощують рослини, збирають багатий урожай фруктів, овочів та інших культур.

2.      Прийом «Музей»
3 учень. Я запрошую вас на екскурсію до маленького музею, розкажу, які бувають грунти.
Це піщаний грунт, бо в ньому багато піску. Такий грунт швидко пропускає воду, не затримує її. Тому рослин мало на таких грунтах.
                                        ( Слайд 6 )

 4 учень. А ось зразок глинистого грунту. Він вязкий, погано пропускає       воду, утримує її. На такому грунті урожай бідніший. Його важко обробляти. В нашій місцевості є глинисті грунти в селі Біла.
                                        ( Слайд 7 )
                                                       
                                                                     -3-

5 учень. Це лісові грунти або бурі. Верхній шар – це лісовий настил утворюється з опалого листя, гілок. А під ним шар, на якому ростуть рослини, гриби.
                -  Оцінювання відповідей. Мотивація оцінок.
                                        ( Слайд 8, 9)


III.             Актуалізація знань. Повідомлення теми і мети уроку.
-          В Україні багато родючих земель. Чи можемо сказати, що Україна багата?
-          Чи потрібно турбуватись про збереження грунтів?
            Метод «Прес»
            Я вважаю, … .
            Тому що … .
            Наприклад, … .
            Отже, … .
-          На уроці ми дізнаємось, яке значення мають грунти в природі і житті людей. Що загрожує грунтам і як треба їх охороняти.

IV.             Вивчення нового матеріалу.
1.      Розповідь учителя з елементами бесіди
                  З давніх часів для людини було дуже важливо отримувати добрий урожай. А для цього необхідно було знати, як грунти живлять рослини, від яких якостей грунту залежить майбутній урожай.
                 Грунти України надзвичайно родючі. За площею чорноземів Україна займає перше  місце в світі. Частину грунтів займають гори, ріки, болота, будівлі. Ми поведемо мову про ті грунти, які придатні для вирощування рослин. Разом з тим значна частина таких грунтів вилучена з господарського використання через те, що вони забруднені, виснажені, зруйновані.  Таким чином грунти України потребують допомоги, дбайливого ставлення.

                                       ( Слайд 10, 11 )

          
                                                               -4-
          - Яке ж значення мають грунти в житті людини?  (Люди садять рослини і одержують продукти харчування, одяг, будівельні матеріали, предмети побуту).
                                       ( Слайд 12, 13 )
         -А яке значення мають грунти в природі? ( Рослини утримують своє коріння в грунті, живляться мінеральними солями).

                                              ( Слайд 14,15 )
       - Грунт – домівка для деяких тварин.
                                                ( Слайд 16 )
       -Природа створила грунт, вона ж його і руйнує. Природні явища не залежать від людини, завдають великої  шкоди грунтам. Рух підземних вод сприяє зсуву грунтів. Таким чином пропадають посівні ділянки.
                                                ( Слайд 17 )
        Сила водного потоку внаслідок  опадів рушить все на своєму шляху, вимиває глибокі яри.
                                                ( Слайд 18,19 )
        Буревії піднімають верхній шар грунту (чорнозем) і зносять його. Таке явище називається «чорні бурі».
                                                ( Слайд 20, 21 )
       Недбайливе, безгосподарське ставлення людей до землі теж несе непоправиму біду. Надмірне внесення хімічних добрив, отрутохімікатів від бур’янів, шкідників роблять грунти «мертвими». На таких грунтах рослини не ростуть.
                                                ( Слайд 22, 23 )
        Якщо ж не удобряти поля, сіяти одні і ті ж рослини, грунти «змучаться». Не буде урожаю. Такі грунти називаються виснажені.
Так само грунти руйнуються під впливом транспорту, землерийних машин, техніки.
                                                ( Слайд 25 )
        Отже, який висновок ми зробимо щодо використання грунтів.
       Земля – годувальниця потребує охорони, дбайливого ставлення. Ми повинні поводитись з нею так, щоб родючість підвищувалась, щоб колосились золоті жита, родились червонобокі яблука. Буде в полі, буде і на столі. (Слайд 26)
                                                                 
                                                                    -5-
 2. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться, 
Землі нашій поклоніться 
За щасливий день вчорашній. 
І до сонця потягніться. 
В різні боки нахиліться. 
Веретеном покрутіться.
 Усміхніться  сонечку: 
«Здрастуй, золоте!»
 
Усміхніться квіточці -
 
Хай вона цвіте!
 
Усміхніться
дощику — 
«Лийся, мов з відра!» 
Друзям усміх
ніться — 
Зич
те їм добра. 
3.Робота з текстом підручника (с.103-104)
Про землю  треба дбати. Наші предки здавна шанували землю. Вчасно орали, садили городину, висівали жито, пшеницю, збирали врожай. Щоб був хороший урожай, землю треба берегти, не шкодити їй, доглядати. Щоб грунти не руйнувались, потрібно на пагорбах, в балках насаджувати дерева. Їх коріння утримує грунт. Лісосмуги затримують вітри. Згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Охорона земель є надзвичайно важливою для забезпечення продовольчої та екологічної безпеки країни.
Без догляду земля — кругла сирота.
                                                    ( Слайди 27, 28 )
 
4.   Бесіда з метою усвідомлення прочитаного
            Метод «Мікрофон»
-          Яке значення має грунт в житті людей і тварин?
-          Грунт буде родючим, якщо …
                                           -6 -

-          Для чого проводити снігозатримання?
-          Від чого засолюється грунт?
-          Чому не можна спалювати сухе листя в парках, на берегах річок?

V.                 Закріплення  і узагальнення вивченого
1.    Робота в групах «Утвори прислівя»
- Хто про землю дбає. Тому вона помагає.
- Земля чорна та білий хліб родить.
- Земля турботу любить.
- Земля – мати, всіх годує.
- Є сніг на полях – буде хліб на столах.
        2. Гра «Кругообіг речовин» (яка група швидше)




                           
            (Діти встановлюють відповідність і  аргументують її.)
                ( Тварини → перегній → мінеральні солі → рослини )
       
                                                 ( Слайд 29 )
 3.   Гра «Наша планета» ( З пазлів складаємо планету.  Кожне питання – пазл) 
                     -    Для чого людина використовує грунт?
                                      
                                        -7-
-          З яких причин знижується родючість грунтів?
-          Чому шкідливе надмірне поливання?
-          Як люди борються з руйнуванням грунту на пагорбах?  в балках?
-           Для чого насаджувати лісосмуги?
-          Чому землю називають годувальницею?                                    

                            ( Слайд 30 )
VI.               Підсумок уроку
             Вчитель.   Земля – наша годувальниця. Буде земля – будуть ліси, ріки, будуть люди. Сьогодні  Україна – одна з екологічно забруднених країн. Чорнобильська катастрофа залишила непоправимий слід. Безгосподарська, байдужа поведінка людей у довкіллі неприпустима. Погляньте на жахливі картини рідного Чорткова.
             Майбутнє землі у небезпеці. Згадую слова Т.Г.Шевченка : «Схаменіться, будьте люди, бо лихо вам буде». Запам’ятайте! Якщо  ви щось узяли від землі, то маєте віддати їй. Посадіть дерево, вичистіть джерельце, підгодуйте пташку. Дивлячись на вас, я вірю, що ви небайдужі до того, як живеться нашій планеті, якою вона буде у наступні роки.
                                       ( Слайд 30 )
-          Чого навчив вас урок?
-          Що найбільше запамяталось?
           Учень.  Всією душею, всім серденьком
                         Люблю тебе, рідний краю, земленько рідненька.
                         Ти мене годуєш, як свою дитину.
                          Тому люблю тебе, земле, люблю Україну!
                                       ( Слайд 31 )
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю підручника на ст. 103-104, виконати завдання в зошиті.


                                             
                         Список використаної літератури
1.                 Байбара Т.М., Бібік Н.М. „Я і Україна”: Підручник 3 кл. - К.: Форум, 2003.
2.                Байбара Т. М. Методика навчання природознавства в початкових класах: Навчальний посібник. - К.: Веселка, 1998. - С. 147-226.
3.                Біда О. А. Природознавство і сільськогосподарська праця: Методика викладання. - К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2000. - С. 98-142.
4.                Волощук І.С. Науково-педагогічні основи формування творчої особистості. - К.: Педагогічна думка, 1998. - 149 с.
5.                Жаркова І.І., Мечник Л.А. Я і Україна. Я і природа. Зошит для 3 класу. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. - 64 с.
6.                Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. - К.: Вища школа, 1975. - 176 с.
7.                Лийметс Х.Й. Групповая работа на уроке. - М.: Знание, 1975. - 62 с.
8.                Огієнко Т.М. та ін. Я і Україна. Природознавство. 3 клас. Робочий зошит з теоретичними відомостями / Т.М. Огієнко, Н.А. Філіпова, Л.Ф. Богданова, Н.М. Кириченко. - Харків.: Країна мрій, 2003. - 80 с.: іл.
9.                О.М. Волошин, М.І. Майхрук. Тести з природознавства 4(3) клас. Посібник для вчителів, батьків. - Тернопіль: СМП „Астон”, 2001. - 84 с.
10.           Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. - К.: Початкова школа. - 2006. - 432 с.
16. Л.К. Нарочна та ін. Методика викладання природознавства. - К.: Вища школа, 1990. - 302 с.
17. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. - К.: Ґенеза, 1999. - 368 с.
18. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. - Т. 2 - М.: Просвещение, 1979.
19.Серія «Початкова школа. Мій конспект», «Я і Україна. Природознавство», Харків, « Видавнича група «Основа» », 2011;

20.інтернет ресурси: www.ebk.net.ua.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Урок природознавства у 2 класі "Тварини взимку"