Урок природознавства у 2 класі "Тварини взимку"





I.                    Організація класу до уроку.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай усміхаються діти щодня!
Кожній людині щастя бажаємо!
Зичим любов і добро посилаємо!
-          Подаруємо щиру посмішку гостям. Привітаємося.
-          Сідайте за парти рівненько і задайте собі позитивний настрій.
«Ми найкращі діти в світі. А наш урок буде найцікавіший!
                             ( Слайд 1)
Девіз нашого уроку: Все на Землі має одну колиску, імя якій – природа.
-          Як ви розумієте ці слова?
Вправа на уважність.
                             ( Слайд 2)
Щоб наш урок був цікавим, ми повинні бути:
У – уважні.
Р-  розумні.
О – організовані.
К – кмітливі.
II.                  Фенологічні спостереження
Виступають чергові учні.
                                      ( Слайд 3 )
1.      Дата
2.      Пора року.
3.      Температура повітря.
4.      Стан неба.
5.      Опади.
6.      Вітер.
7.      Почуття.
-          Спостереження учні записують у робочих зошитах, а черговий – в календарі
спостережень.
-          Дякуємо синоптикам. Продовжуйте вести спостереження за змінами у природі.
                                           
III.                Перевірка домашнього завдання
-          Працюють розумники і розумниці.
( Діти одержують конверти із завданням і картками із зображенням тварин).
                                         ( Слайд 4 )
1.      На аркушах формату А4 четверо учнів складають структурно-логічну схему
«Царство тварин».
2.      Троє учнів складають ланцюги живлення.
3.      Фронтальне бліц-опитування. Гра «Мікрофон»
-Назвіть зимові місяці.
-Які зміни відбулись у неживій природі з приходом зими?
-Яких птахів називають перелітними?
-Рослини взимку ростуть?
-Які це свійські тварини?
- Назвіть представників тваринного світу нашої місцевості?
- Характерна ознака птахів.
- Характерна ознака комах.
                      4. Оцінювання відповідей учнів. Мотивація оцінок.
IV.  Актуалізація знань.
             Хто в лісі господар?
            Стало біло навкруги
            Я розтрушую сніги, 
            Наганяю холоди,
            Води сковую в льоди.  (Зима)
                                   
                                     ( Слайд 5 )
                    -Сьогодні ми з вами помандруємо
                           
                              Де ялини та дуби
                              А під кущиком гриби.
                              І завзятий дятел – стук!
                              Тут живуть хороші друзі:
                               Їжаки. зайчата сірі…
                              Сніг накрив поляни лисі.
                              Здогадались. де це?       ( В лісі )
                                                            ( Слайд 6)
-          Заплющіть оченята і уявіть собі.
             ( Звучить музика Вівальді )
-          Навколо все біло – біло. Під ногами сніг рипить. Аж посвистує. Дерева і кущі вкрились пухнастим снігом. На галявині гордо стоїть і пишається своїм зеле-
ним вбранням ялина. Під ялиною розлущені шишки. На снігу сліди звірів, птахів.
-          Розплющіть очі. Хто ж тут поруч з нами в лісі?
                                      ( Слайд  7)
-          Кого із тварин ми можемо побачити взимку в лісі?
-          А кого не можем бачити? Чому?
-          Метод « Мозгового штурму»
          Засперечались два хлопчики, що страшніше тваринам взимку голод чи холод.  Дмитрик наполягав, що найстрашніший голод. Тому що без їжі не
прожити тваринам. А її нема взимку.
          Павлик стверджував, що страшніший холод.  Від нього можуть загинути тварини.
-          А ви як думаєте?


V.                 Повідомлення теми і мети уроку.
-          На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь про життя тварин взимку. Про те, як
ми можемо допомогти їм пережити  сувору зиму.
1.       Пояснення вчителя.
                                      ( слайди  8-17 )
  Тепер зручно всі сідайте
   І уважно прислухайтесь.
   Зараз я вам розкажу
   Про тварин у цю пору.
                                                     Ведмідь взимку ласував.
                                                                                 Досхочу малини мав.
                                                                                 А як випав білий сніг.
                                                                                 Позіхнув і спати ліг.
Тільки випав білий сніг-
 Їжачок не вийде в ліс.
                     Їжачки, любі малята,
                     Цілу зиму будуть спати.
                                                                                   Хомячок собі знадвору
                                                                                   Носить здобич у комору.
                                                                                   Не на спині у мішку,
                                                                                   А сховавши за щоку.          
                   Ходить вовк поміж дубами.
                   Міцно клацає зубами.
                   Довго звір оцей мандрує,
                   Поки здобич уполює.
                                                                

                     Зайчик швидше всіх стрибає.
                      І кору дерев шукає.
                      Взимку має білу шерсть.
                       Гілка «трісь» - і він завмер.
                               Білка руду шубку має.
                                                                                 З гілки у дупло стрибає.
                                                                                  І морози зимові
                                                                                 Білці зовсім не страшні.
                       В темнім лісі не сидиться
                        І красуні цій лисиці.
                        На мишей вона полює
                        І за півником мандрує.              
                                                      Дуже важко взимку пташкам,
                                                                                     Ані мушки, ні комашки.
                                                   Бо морози лиш почались,
                                                             Вони під кору дерев сховались
                         Співу пташок не почуєш,
                         Проте дятел не сумує.
                         Міцний, довгий дзьоб він має
                          І комах з кори виймає.
                                                                                        

                                                             
                                                                                          Горобець, снігур, синиці
                                                    Он летять до годівниці.
                                                        Киньте їм зерна і кашки,
                                                        Бо вони голодні пташки.
                      Бо холодна й затяжна
                      Для звіряток цих зима.
                      І цю зиму пережить
                      Ви їм, дітки, поможіть.
                                                                 ( Слайд 18 )
-          Про яких звірів ви дізнались?
-          Як їм живеться взимку?
-          Хто з них впадає в сплячку?
-          Де подівались комашки з настанням холодів?
-          Що дізнались про птахів?
                                                                  ( Слайд 19)
1.      Погляньте, як живеться жителям ставків.
       ( Ставки вкрились льодом. Риби підпливають до поверхні вдихнути повітря.
           Сом. рак. жаба сидять на дні. зарились в мул.)
2.        Фізкультхвилинка.
Ой, мабуть, втомились ви сидіти. Треба трішки відпочити.
                                     ( Слайд 20 )
Сірі зайчики маленькі,
Вушка є у них довгенькі.
В лісі грались, веселились.
Працювати вже втомились.
                                         -  7 -
А щоб добре працювати.
Треба трішки пострибати.

3.      Робота у підручнику  ( с. 94-95 )
                                                  ( Слайд 21 )
1)      Опрацювання статті «Як зимують птахи, звірі»
2)      Виконання завдання до малюнків.
-Якої рослини насіння?
              -Куди прилетіли пташки?
              -Що насипали люди у годівнички?
              -Як допомагають  перезимувати косулям, лосям, кабанам?
              -Який корм пташкам назбирали ви?
3)      Демонстрація  зразків годівниць.
- З чого їх виготовляють?
                          ( Слайд 22 )
4)        Праця людей взимку, догляд за свійськими тваринами.
VI.               Закріплення  і узагальнення вивченого
1.      Робота в групах.
- Правила роботи в групах.    
1. Працюють усі.
                      2. Уважно слухати розповідь товариша, не перебивати його.
                      3. Доповнювати відповідь товариша.
4. Працювати злагоджено.
                       - 

                                                        
                     - Пошукові групи
                                                              ( Слайд 23 )
                       1. Звірі
                      2. Птахи
                      3. Комахи
          - В кожній групі працюють:
                      1. Пошуковці
                      2. Інформатори
                      3. Довідкове бюро
         2. Презентація роботи кожної групи
                Звірі                                  ( Слайд 24 )
1.      Заєць
Як зимують зайці?
В полі, в лісі проживають,
А хатиноньки не мають.
Довговухі стрибунці.
Сірі, білі є зайці.
               Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка-
Гарна, тепла і м’яка.
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.
2.      Довідкове бюро
Заєць дуже обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів,
що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибне вбік і там засне. У зайців передні лапки д овші, ніж задні, тому їм легше бігти вгору.
-          Діти. Голодні зайці приходять взимку до людських осель у сади, обгризають кору дерев, наносячи шкоду садам.
-          Що ми приготували для зайчиків?
( Діти вибирають серед муляжів моркву, капусту, очистки яблук, картоплі).
           
                  Білка
             Бачиш. Білочка стрибає?
             То гриби вона складає.
             Сушить білочка грибки.
             Наколовши на сучки.
             Он вже скільки їх на гілці!
              Вистачить на зиму білці!
              Склала все: грибки і шишки,
               А також смачні горішки.
              У своїм дуплі вона.
              І зима їй не страшна.
                   

            Довідкове бюро
            Хвіст білочці служить кермом. У лютий мороз білочка сидить у дуплі, а вхід до нього
            затуляє  пухнастим хвостиком.
-          Що ми приготували для білочки?
  Їжак
Влітку він жиріє дуже.
А на зиму їжачок
                    Знайде ямку чи дупло.
Зробить там собі кубло,
Листячком його застеле,
Спатиме в мякій постелі.
                                                                       Ведмідь
                                                            Холодати в лісі стало.
                                                            Влаштував ведмідь барліг,
                                                            Спати там на зиму ліг.
                                                            І тепер аж до весни
                                                             Будуть сниться гарні сни.
                 Довідкове бюро
Взимку ведмедиця народжує малят, маса яких 500 грамів. Мати годує їх   жирним молоком. Поїдять та знов засинають. Якщо ведмідь не запас жиру,то він не може заснути. Ходить злий. Може нападати на людей. Таких ведмедів називають шатунами.
                  
                                                             
  Їжачок дуже міцно спить. Яблука він не їсть, а просто чистить ними голочки.
            Лисиця
      В лиса хвіст,
      Немов той віник!
      Ну й роботу має!
     Всі слідочки, всі стежини
      Хвіст той замітає.
                  Довідкове бюро
       Пухнастий, рудий хвіст – кермо під час бігу. Має гарний слух і нюх. Добре бачить вдень. Лає, як собака. Полює на мишей,  куріпок, зайців.
                  Лось
       Гарний, дужий, довгоногий.
      Мов корону ношу роги.
      Та вона така важка.
      Не втечеш від хижака.
      Взимку скинув роги – й ось –
      До весни безрогий лось.
              Довідкове бюро
              Лось  має найбільші роги  серед звірів України. Їх  вага 20 – 25 кг. Лось, не роз-
ганяючись може перестрибнути паркан вищий 2м. У лосих рогів нема.
-          Що лосям покладем до годівниці? ( сіно )

                                              
                          Птахи
                                                                 ( Слайд 25 )
                           Дятел
        Вірно людям я служу,
        Їм дерева стережу.
        Дзьоб міцний і гострий маю.
        Шкідників ним добуваю.
                                                                                              Синиця
                                                                             Не боїться ця пташка зими,
                                                                             Сало любить вона, як і ми.
                                                                             Жовта грудка та сиві крильця.
                                                                             Здогадалися, хто це?  ( Синиця )
        Снігур
Снігур червоногрудий –
Відважна птиця.
Морозу, хуртовини
Він не боїться.
              Довідкове бюро
              На подвірЇ можна побачити горобчиків, ворон, галок. Винесуть собаці їсти, а
пташки  тут.  З-під самого носа собаки вихопить то хліб, то кісточку і геть полетіла. Біля
людських осель літають синички. Голодно їм у лісі. От і шукають вони допомоги у нас.

-          Виберемо корм пташкам  ( насіння соняха, гарбуза, крихти хліба, несолене сало для синичок, зерно) і насипимо його до годівничок.
-          Чи зробили ви з батьками годівнички вже?
-          Яку користь приносять пташки?
-          Пташки – наші друзі, помічники лісів, садів.

Комахи                                ( Слайд 27 )
Мурашка
            Заповзята трудівниця,
            Вона праці не боїться.
            Дуже сильна ця комаха
            Називається …  (Мураха ).                    
                                                                                            Бджола
                                                                         Я – бджілка – трудівниця.
                                                                         Наш мед – ваше здоровя.
                 Сонечко
           Я – жук – сонечко.
            Мене бояться звірі.
-          Куди ж ви подівались з приходом зими?
          Довідкове бюро
               Багато комашок гинуть з настанням холодів. Решта ховаються під кору дерев, у
землі, підвалах, шпаринах.


                                                                   
3.      Робота в зошитах
Служба розшуку
                                                             ( Слайд 27 )
-          Відшукайте, хто чим обідає.
-          Відшукайте, кого зустрінете в лісі.
-          Хто, де і як зимує?
       (Колективна робота)
4.      Бабусина скринька
                                                   ( Слайд 28 )
Діти із скриньки дістають і читають прислів’я.
-Якщо горобці пурхають під стріху чи дах із соломинкою у дзьобі – незабаром ударять морози.
- Зозуля стала кувати – морозу не бувати.
- Птахи збираються в зграї і літають – буде дощ або сніг.
-  Горобець малий та вдалий.
- Бджола мала, а й та працює.
- Працьовитий, як мурашка.
- Хитрий,  як лисиця.
- Злий,  як вовк
        5.  Лист від Сови.
                                                                      ( Слайд 29 )
                        Привіт, мої любі малята!  Мене звати Мудрою Совою.
             Хочу вам дати кілька порад.
1.      Вам належить планета Земля. Боріться, щоб вона залишалася багатою і красивою, щоб були на ній  звірі, жили мирно люди.
2.      Гадаєте, тварини не розмовляють? Розмовляють. Розуміє їх той, хто
не байдужий до них.
Я дарую вам Червону Книгу про тварин. У ній занесено світ неповторний та чудесний, який давно вже вимирає і порятунку в нас благає.
Ми всі господарі природи.
Тож збережемо її вроду.
( Учні та гості одержують буклети « Червона книга «).

VII.             Підсумок уроку
-          Уявіть себе тваринкою,  що живе у зимовому лісі.
З яким проханням ви б звернулися до людей?
-          Що найбільше запам’яталось на уроці?
-          Чого навчив вас урок?
-          Визначте своє ставлення до уроку.
На партах лежать сонечка, як і у мене на дошці. Якщо вам сподобався урок –
вибирайте веселе сонечко, якщо незадоволені – нахмурене.
                                             ( Слайд 30 )


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Урок природознавства 3 клас "Грунт. Значення грунту. Охорона грунтів."