Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської
ради
Чортківська
ЗОШ I-III ст. №2
Конспект уроку
з
основ здоров’я у 2 класі
«Великі права
маленької дитини»
вчитель початкових класів
Починок
М.К.
2016р.
Тема: Великі права маленької дитини.
Мета: Ознайомити
учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів,
навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру
дітей, виховувати дисциплінованість, повагу
до законів України, товаришів.
Тип уроку: урок
засвоєння знань
Форма
проведення: інтерактивний урок-тренінг
Основні поняття: права
дитини, Декларація про права дитини, Конвенція ООН про права дитини.
Обладнання:
Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», скринька, «Права дітей», картки для
групової роботи та для роботи в парах, мультимедійне
обладнання, презентація,
Хід
уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Таємничо - чарівна
хвилинка.
- У мене в руках чарівна
скринька, у якій знахадяться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче
його побачити? Але поки що не розповідайте,
що ви там побачили.
(відкривається
чарівна скринька, діти заглядають у скриньку із дзеркалом, посміхаються. Потім вчитель показує всім
дітям).
-
Ви побачили в чарівній
скриньці себе.
Людина
– найцінніший скарб. Кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше
нема і не буде на цій Землі.
Слайд 1
2. Вірш «Ти знаєш, що
ти Людина»
Ти
знаєш, що ти Людина
Ти
знаєш про це, чи ні?
Усмішка
твоя – єдина,
Очі
твої – одні.
-
Кожен з вас
неповторний і особливий. Дитина - безцінний скарб і потребує великої любові і
турботи з боку дорослих.
Слайд 2
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Вправа « Вузлики»
-
На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх і
прочитати, що за слова там зашифровані.
ва пра ти ни ди
-
Отже, наш урок присвячений правам дитини.
-
Давайте прочитаємо тему всі разом «Великі права
маленької дитини».
ІV. Тренінгові
вправи
1. Розповідь про Декларацію прав дитини.
Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
Дитина
– це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Дитина
– це людина, яка зростає.
Слайд 3
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство
зрозуміло цю істину і прийняло закони, які оберігають дитину – найбільше наше
багатство.
Слайд 4
В США у м. Нью-Йорк є
39-поверховий будинок, в якому розміщується Штаб-квартира ООН. Щорічно
скликається Генеральна Асамблея ООН – зібрання делегатів всіх держав, членів
цієї організації. Зараз їх більше 180. Саме Генеральна Асамблея проголосила Декларацію прав дитини.
-
Хто знає, як називається Основний Закон держави, за яким
живуть всі громадяни?
-
Так, Конституція України. А Декларація – це Конституція
для маленьких громадян.
У ній записані права дітей. Це також дуже важливий
документ.
Слайд 5
2. Словникова робота (учитель читає і
пояснює учням)
-
Декларація – це документ в якому викладено важливі
правила, обов’язки для дітей.
-
Конвенція – це угода, міжнародний договір з цих питань.
-
Закон – документ, прийнятий вищим представницьким органом
державної влади і є загальним.
-
Конституція – закон про устрій, будову держави, про
головні права та обов’язки громадян.
20 листопада 2016 року виповнюється 59 років з дня прийняття Генеральною
Асамблеєю ООН «Конвенції про права дитини». Це найдосконаліший міжнародний
документ, що захищає права дітей.
24 серпня 1991 року Україна проголосила свою
незалежність, а 27 вересня 1991 року «Конвенція про права дитини» набула
чинності в Україні.
3. «Мозговий штурм»
- Як ви думаєте, чому необхідно було проголошувати
Декларацію прав дитини, складати Конвенцію? (відповіді учнів доповнюю)
Слайд 6
У СВІТІ
100 млн. дітей у всьому світі жебракують;
50
млн. дітей працюють в небезпечних умовах;
120
млн. дітей не відвідують школу;
3.5
млн. дітей помирають від тяжких хвороб, які можна вилікувати.
4. Бесіда за малюнками про права дітей.
- Які права дітей втілені на малюнках? (учні розглядають
картинки і розповідають про свої права)
Слайд 7

5. Робота в групах. Інтерактивна вправа
«Асоціативний кущ»
Прокладання стежинки до
свого будиночка. Учні в групах на паперових смужках записують права дитини.
Представник групи читає написане і прикріплює смужку на дошці.
на
відпочинок і дозвілля на любов
і піклування
на
медичну допомогу
на освіту
на
спілкування


6.Відгадування загадки.
Стоїть
вулик придорожній,
Уночі
завжди порожній (школа)
Чистенькі
віконця сміються до сонця
Діточки
довкола – це наша люба (школа)
-
Чому у загадці школа порівнюється з вуликом? (Велика кількість учнів, а
це багато шуму).
- А шумно найбільше на перервах, бо не всі
діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх
обов’язків.
Слайд 8
Права знай, та про обов’язки
свої не забувай!
7. Гра «Додай слово»
Як прокинувся – вставай. Ти до школи …( поспішай).
Але й тут не поспішай. Подивись, спочатку, чи нічого не забув,
чи в портфелі все …. ( в порядку).
В школі, в класі не брудни, сміття бачиш …( підніми).
Не носи в портфелі жуйки, крейду, яблука, кнопки, цвяхи,
сірники. А носи …( носовички).
Будь охайним завжди сам, уникай дірок і … ( плям).
Вдома близьким не груби. Менших захищай і … ( люби).
5. Пошта казкових героїв.
Вчитель: Сьогодні герої різних казок дізналися, що ми
будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці мені передали свої
листи. З
вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого він.
V. Закріплення знань
«У
бочку з сином посадили,
Засмолили,
покотили.
І
пустили в океан.
– Так
звелів їм цар Салтан».
-
Що це за казка? ( Про царя Салтана)
-
Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
(Головне
право людини – право на життя». Маленька дитина має право жити. А дитина могла
загинути в хвилях океану)
Слайд 9
5.
Робота в парах
Але
ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в парах, а потім представник з
кожної пари повідомить нам свої
висновки.
Слайди 10-18
1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав
собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш
допоможіть, мої права ви підкажіть».
-З
якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
- Чиї та які права були порушені?
(право на родинну оселю)
2. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а
нас з’їв сірий вовк !"
-З
якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
-Чиї
та які права були порушені? (право на життя.)
3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують
працювати без відпочинку.»
-З
якої казки цей лист? («Попелюшка».)
-Чиї
та які права були порушені? (право на відпочинок)
4. "Діти,
мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
- З
якої казки цей лист? («Снігова королева»)
- Чиї
та які права були порушені? (право на
життя без насильства)
5. "Діти, допоможіть! Посадили мене
в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."
- З
якої казки цей лист? («Чиполіно»)
- Чиї
та які права були порушені? (право на волевиявлення)
6
. "Мені
дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
- З
якої казки цей лист? («Дванадцять місяців»)
- Чиї
та які права були порушені? (право на любов і піклування)
7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене
Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
- З
якої казки цей лист? («Івасик-Телесик»)
- Чиї
та які права були порушені? (право на любов і піклування)
8. «Полечу я від баби і діда, коли
назбираю багато пір’ячка. Не можу так більше жити»
- З якої казки цей лист?
(«Кривенька качечка»)
- Чиї та які права були порушені?
(право на особисті речі)
9. Він
звірят усіх лікує,
Від
холери їх рятує.
Вилікує
він за мить
Все,
що в звірів заболить.
(«Айболить»
- право на медичне обслуговування)
10. Хто
утік від баби з дідом –
Не
міг сидіти на вікні.
Зустрів
в лісі різних звірів
І
кожному співав пісні?
А
хитру лисицю зустрів
І
себе занапастив? (« Колобок» - право на безпечне дозвілля, на життя)
- Вам
казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково їм передам.
- Яке право дозволяє вам вчитися?
Пам’ятайте,
що всі діти мають абсолютно рівні права!
Слайди 19-20
6. Гра «Спіймай правило»
Повторили всі права,
Тепер у нас буде гра,
Якщо право є в законі –
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо
його нема –
буде в класі тишина.
Слайд 21-23
*Усі діти мають право на любов і турботу.
*Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.
*Діти, які добре ставляться до батьків, повинні
отримувати від них особливу увагу.
*Кожна дитина може вживати погані слова, коли вона того
хоче.
*Особлива турбота дітям біженцям.
*Діти мають право вільно висловлювати свої думки.
*Усі діти мають право на ім’я.
*Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі
ногами.
*Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.
*Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати
зміст чужого портфеля.
*Усі діти мають право на вільне спілкування
VІ. Підсумок уроку.
Ось і підійшов до кінця наш урок.
Прошу
вас продовжити речення
Я
зрозумів…
Я
навчився…
-
Отже, ми переконалися, що
знати свої права дуже важливо. Цьому нас
навчає і вірш Ірини
Жиленко:
Дитя
моє, права дитини
ти
мусиш вивчити сумлінно.
Це
так потрібно, так важливо
напевне
знати в наші дні:
коли
з тобою справедливо
вчиняють,
а коли і ні.
Тож
прочитай, завчи напам'ять
Порадь
і друзям почитать.
Хай
прочитають тато й мама
Закони
всім потрібно знать!
Будь
добрим сином чи дочкою,
поганим
вчинком не зганьби
Люби
свою сім'ю і школу,
Свою
Україну люби!
Слайд
24

Коментарі
Дописати коментар